onsdag den 27. juli 2011

Havfrue på krogen

Så blev det sommer, og tid til sol og saltvand!
Mikkel, Mari og jeg, havde set frem til denne dag med længsel, thi den havde stået på dmi, uden de store udsving i længe, ca.3 m, fra skiftende retninger.
Op kl 0530, hente benzin, klargøre båd og fiskegrej, ud at købe nye forfang(nu var Tøts grejkasse jo ikke inden for rækkevidde) og 4 bk børsteorm.
Endelig kom Speedie i, 1100 pludrede den veloplagte Mercury i Nyborg havn,
igennem havneindsejlingen, og Mikkels jubelhyl lød højt over Nyborg og omegn, da motoren fik fuld gas, og vi røg på max, 24 knob.
Målet var Sprogø, og de velkendte pladser, som Tøt og jeg gennem mange år , har lært rigtig godt at kende.
Mikkel-Mari er til action, og det fik de, dårligt var bunden nået, før de begge hev flade op af dybet, Mari på fordækket, Mikkel i førersædet, svingede på skift fiskene over til mig, der var travlt beskæftiget med at pille fisk af og agne krogene.
kl, 1500 stødte Dan (vores store dreng) Joan og børnene til, og vi besluttede os for at tage yderligere et par drev,jeg forsøgte et nyt sted, og ramte rigtigt, det væltede op med skrubber, på et drev hev Mari 9 skrubber ombord, hmmmm, brummede jeg højlydt, Mikkel , en hemmelighed er det at store kroge fanger store fisk, det er derfor Tøt fanger små, men jeg fanger store!, jeg har endnu ikke fortalt ham det,he he, men du skal høre hemmeligheden, så nu skifter jeg krogene.
5 min gik der. og Mikkels inliner krummede sig voldsomt, et jubelskrig lød der, da han med et fast greb i linen svingede 2 skrubber ombord, den ene på 1,2 kg, da var han tændt, virkelig tændt,der blev sat orm på, han tog fisk af, han ville det hele,og jeg nød det mere end nogen anden, en uforglemmelig oplevelse, at se en ny lystfisker blive født!


Kl nærmede sig 16 og vi blev enige om at søge havn for at få kaffe og lidt at spise, på vej til Korsør blev pylonerne besøgt i 10 min, det gav 3 små torsk til Dan og Joan.
Kursen blev sat mod Halskov camping, som vi anløb efter ca 10min, Mari der altid er behjælpelig med fortøjningen, ville træde om på fordækket for at tage foreste trosse, men havde i skyndingen ikke set, de dinglende forfang i stangholderne!
Der skete det, der ikke måtte ske!!
Men ikke engang det kunne ødelægge vores dag, siddende på bolværket forsøgte jeg at trække den igennem, men desværre er min hustru sej på flere måder, jeg stiftede igen bekendtskaber med dem.
Lidt indpakning, kaffe, hotdogs og is først, siden hygge med børnebørnene, og så kunne vi sætte kursen mod Nyborg, hvor hun nok selv skulle køre på skadestuen, så kunne Mikkel og jeg lave aftensmaden imens.
(hun var lykkelig uvidende om, at der var 7 timers ventetid på skadestuen)
Dagen efter var Mikkel og jeg i køkkenet, vi var enige i at her havde Mikkel været det hele igennem, aflæsning af dmi,Beaufortskalaen forklaret, planlægning,osv,nu skulle vi også slutte af med tilberedningen.
Behøves jeg at fortælle, at Mikkel med velbehag spiste rub og stub, at sin megaskrubbe, persillesovs og kartofler gjorde den følge tilbage i dybet.
Det var blevet hverdag, og snart kunne vi pjatte lidt omkring den krogepisode!
Jo sagde jeg til Per, det har sin fordel med sådan en krogning, jeg sætter en snor i den, så kan jeg bedre holde hende hjemme !
Joo, den skal bare være så lang, hun kan nå ned i kælderen og hente lidt øl og sådan, og går det godt, kan jeg jo altid gi hende lidt mere line!!
Morsom kan man jo altid være, men fakta er,kønnere havfrue kommer jeg næppe til at fange, så husk, for at fange sådan en, skal man bruge de store kroge, det er hemmeligheden!

Dagens resultat 28 flade og en uforglemmelig dag!

2 kommentarer:

  1. Herlig beretning som altid. Lyder til at det var en kanon tur, bortset fra fejlkrogningen. Kommer der snart en video om tang-fisker Per? ;)

    SvarSlet